Duit untuk BudaK-BudaK

Kawan BudaK-BudaK

Rabu, 26 Januari 2011

10 Petanda Dia Jodoh Kita

haaiiiisss.....nk ketawa jugak la bila ak duk terbaca kat dlm facebook nie tiap2 ari kengkawan ak tu post kat diaorang punya status pasal cinta diorang...ad yang suka n ad yang berduka..sorang kawan baik ak nie yg tngah study kat utara sana tue tiap2 ari duk post pasai kecewa bercinta,....kengkadang tue terlebih happy pun ad gak..susah la nk baca perasaan orang nie....kawan ak yang ak knal mlalui fb nie lagi la nakal citernya....apakan tidaknya tiap2 ari duk menghitung dh berapa ari dia clash dgn gf dia....ak ni mula la nk berlagak jd kaunselor..mula la nk berjinak2 nk menasihatkan si dua orang nie.....pape pun ak sndiri tak tau pasai cinta nie sbb ak sendiri pun tak penah dilamun cinta.....tapi disini ak nak kongsikan la sedikit sebanyak pasai tip2 dh mmg sah sidia tue kepunyaan kita......layaaaaannnn jeeerrrrrr


1. Bersahaja
pastikan pasangan korang tue brshaja dan bukan 'drama king'. Cuba korang tengok cara dia berpakaian, bercakap,ketawa serta cara makan dan minum. Adakah ia spontan dan tidak dikawal ataupun kelihatan pelik. Kalau terang-terang nampak kurang selesa dengan gayanya, sah dia sedang berlakon. Kadang-kadang, korang dapat mengesan yang dia sedang berlakon. Tetapi, apabila dia tampil bersahaja dan tidak dibuat-buat, maka dia adalah calon hidup korang yang sesuai. Jika tidak, dia mungkin bukan jodoh korang.
2. Senang Bersama
even korang sentiasa bersama, tidak ada sedikit pun perasaan bosan, jemu ataupun tertekan pada diri korang. Semakin hari semakin korang sayang kepadanya. Korang sentiasa tenang, gembira dan dia menjadi pengubat kedukaan korang. Dia juga merasainya. Rasa senang sekali apabila bersama. Apabila berjauhan, terasa sedikit tekanan dan rasa ingin berjumpa dengannya. Tidak kira siang ataupun malam, ketiadaannya terasa sedikit kehilangan.
3.Terima Korang Seadanya
Apapun kisah silam yang pernah korang lakukan, dia tidak ambil peduli. Mungkin dia tahu perpisahan dengan bekas kekasihnya sebelum ini korang yang mulakan. Dia juga tidak mengambil kisah siapa korang sebelum ini. Yang penting, siapa korang sekarang. Biarpun dia tahu yang korang pernah mempunyai kekasih sebelumnya, dia tidak ambil hati langsung. Yang dia tahu, korang adalah miliknya kini. Dia juga sedia berkongsi kisah silamnya. Tidak perlu menyimpan rahsia apabila dia sudah bersedia menjadi pasangan hidup korang.
4. Sentiasa Jujur
ini element yg paling penting bila korang brcinta.korang mestilah sentisa jijur antara satu sama lain. sentiasa berterus terang dan tidaklah terlalu mengongkong diantara satusama lain selagi benda tue tidak menyalahi hukum agama Selagi kejujuran bertakhta di hatinya, kebahagiaan menjadi milik korang.  contohnya apabila korang berjauhan kejujuran itu penting sangat2...
5. Percaya Mempercayai
Setiap orang mempunyai rahsia tersendiri. kengkadang rahsia ini perlu dikongsi supaya dapat mengurangkan beban yang ditanggung. bagi korang yg sedang hangat bercouple, sifat saling percaya mempercayai antara satu sama lain timbul dari dalam hati nurani korang. si dia akan berasa selamat bila meluahkan rahsianya kpd korang. Satu lagi, korang tidak berahsia apa pun pd sidia dan korang pasti rahsia korang selamat. Bukti cinta sejati adalah melalui kepercayaan dan kejujuran. Bahagialah korang  yang memperoleh kedua-duanya.
6. Senang Bekerjasama
korang kenalah sentiasa berkerjasama dalam setiap hal. Korang dan si dia mestilah berkerjasama kalau busat sesuatu sesuatu perkara samada susah @ senang dan satu perkara yang penting korang hndaklah iklas dan jgn buat secara paksa. bukankah lebih manis kalau korang berkerjasama.
7. Memahami Diri Kita
korang mestilah memahami  perangai pasangan korang tue. contohnya bila korang sakit si dia bawa ke klinik. Semasa korang berduka, dia menjadi penghibur. bila korang  susah, dia menjadi pembantu. hah ni part yg pling ak suka. bila korang berleter berleter, dia sudi jd pendengar(biar la dlm ati rsew mcm nk tumbuk pun). bila korang sanggup bersama, maka itulah calon yg paling sesuai untuk korang
8. Tampilkan Kelemahan
ini ayat yg paling ak suka "Tiada siapa yang sempurna di dunia ini". setiap org ad kelemahan dan kburukan dia msing2. bukan senang untuk memberitahu dan mengakui kelemahan di hadapan kekasih. Malah, dia tidak segan mempamerkan keburukannya kepada kita. Misalnya, apabila dia bangun tidur ataupun sakit dan tidak mandi dua hari, dia tidak menghalang korang daripada melawatnya. Apabila korang dan dia saling menerima kelemahan dan sifat buruk masing-masing, memang ditakdirkan korang hidup bersamanya.
9. Kata Hati
Dengarlah kata hati. Kadangkala, manusia dikurniakan Allah deria keenam yang dapat mengetahui dan memahami perasaan pasangannya. Dengan deria batin ini juga korang saling tahu perasaan masing-masing. Korang dan dia juga dapat membaca fikiran antara satu sama lain dan dapat menduga reaksi dan tindakbalas pada situasi tertentu. Apabila kita yakin dengan pilihan hidup kita, tanyalah sekali lagi. Adakah dia ditakdirkan untuk korang? Dengarlah kata hati dan buatlah pilihan. Serahlah segalanya pada ketentuan yang maha berkuasa.





10. Solat Istikharah dan Tawakkal
hah!!! ini lah tip yg ak tggu2.....Jodoh dan pertemuan semuanya di tangan Allah SWT. Manusia hanya merancang di pentas dunia ini dan skripnya ditulis oleh yang maha esa. Adakalanya, dalam memainkan peranan sebagai pelakon, diberi petunjuk melalui mimpi atau gerak hati. Mimpi memang mainan tidur, tetapi apabila korang melakukan sembahyang Istikharah dan memohon supaya Allah memberikan petunjuk, Insya-Allah dengan izinnya korang mendapat petunjukNya. Jika dia pilihan korang, buatlah keputusan sebaiknya. Jika tidak, tolaklah dia dengan baik. Semua yang korang lakukan ini adalah bagi mendapatkan kebahagiaan hidup di dunia. Setelah semuanya diusahakan, berserahlah kepadaNya dan terus berdoa. Ingatlah, nikmat di dunia ini hanya sementara. Nikmat di akhirat adalah kekal selamanya.


Sampai disini sajalah tip aku untuk kengkawan yg sedang mencari @ dh pun brcinta.....ni hanyalah untk panduan saja nk ikut atau tak terpulanglah pd korang......wasalammmmmmm

Tiada ulasan:

Catat Ulasan